środa, 7 maja 2014

Mandylion


Skończyłem ikonę Jezusa Chrystusa dla mojego pierworodnego syna, jako dar na pamiatkę jego Pierwszej Komunii Świętej. Na rewersie obok dedykacji umieściłem następujący fragment Pisma Świętego:

"Nie lękaj się, bo Ja jestem z tobą;
nie trwóż się, bom Ja twoim Bogiem.
Umacniam cię, jeszcze i wspomagam,
podtrzymuję cię moją prawicą sprawiedliwą."
(Iz 41,10) )

"Ja jestem drogą, prawdą i życiem.
Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej, jak tylko przeze mnie."
(J 14,6)

Mam nadzieję, że ikona ta będzie dla niego wsparciem w życiu, szczególnie wtedy, gdy moje kości już się obrócą w proch, a moja dusza podąży do Pana...

I have finished the icon of Jesus Christ for my first-born son as a gift for his First Holy Communion ceremony. On the reverse side I have described:

"Do not fear, for I am with you,
do not be afraid, for I am your God;
I will strengthen you, I will help you,
I will uphold you with my victorious right hand."
(Isaiah 41:10)

"I am the way and the truth and the life.
No one comes to the Father except through me."
(John 14:6)

I hope he will be delighted...

9 komentarzy:

quidamcorvus pisze...

Godna pamiątka.

Rzeźbiłeś w drewnie, czy to tylko malowanie?

Yori pisze...

Dziękuję. Oblicze było ryte w drewnie. Wszystko zgodnie ze sztuką pisania ikon.

Cisza pisze...

Jestem wprawdzie ateistą, ale bardzo mi się podoba, zawsze lubiłem ikony.

Telamon pisze...

Mocna rzecz.

Sarmor pisze...

Wspaniała!

Maniex pisze...

powiem krotko: szacunek i respekt o.O

Yori pisze...

Dziękuję koledzy za Wasze słowa :)

Unknown pisze...

Wspaniała praca. Doskonała pamiątka niezależnie od okoliczności i to kiedy wykonana samodzielnie.

Co do zgodności pisania ikon, polecam lekturę Hermeneii i H. Beltinga pt Obraz i kult, doskonałe źródła o historii, kanonie i technologii ikonopisa.

pozdrawiam

Yori pisze...

"Hermeneię" Dionizjusza z Furny czytałem, zaś "Obrazu i kultu" nie znam, ale postaram się zdobyć. Zainteresowanym ikonopisaniem warto także polecić:

"Świat ikony", Irina Jazykowa, 1998
"Sztuka ikony. Teologia piękna", Paul Evdokimov, 2003
"Ikony. Fakty i legendy", Konrad Onasch, Annemarie Snieper, 2003
"Ikony i święci prawosławni", leksykon, 2012
"Techniki malowania ikon", Guillem Ramos Poqui, 2011
"Ikona. Mały słownik", Elżbieta Smykowska, 2008
"Ikony w Polsce. Od średniowiecza do współczesności", ks.Michał Janocha, 2009
"Oto czynię wszystko nowe. Ikona w XX wieku", Irina Jazykowa, 2011
"Teologia ikony", Leonid Uspienski, 1993 cz. I, 2009 całość
"Hermeneia", Dionizjusz z Furny, 2003